Kolejne zaginione dzieło wróciło do Wrocławia! Unikat z XVII wieku

2024-05-23 15:21:46(ost. akt: 2024-05-23 15:29:57)

Autor zdjęcia: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

XVII-wieczna alabastrowa rzeźba przedstawiającą personifikację Wiary, odzyskana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, została dziś przekazana w depozyt Muzeum Narodowemu we Wrocawiu
Figura pochodzi z częściowo zachowanego epitafium Daniela von Anfanga Młodszego i jego żony Magdaleny z domu von Koye, które znajduje się w kościele pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

Rzeźba zaginęła z kościoła między 1945 a 1971 rokiem. Dokładna data jej utraty nie jest możliwa do ustalenia, jest jednak widoczna na archiwalnych fotografiach przedstawiających epitafium.

Zabytek był zarejestrowany w bazie strat wojennych prowadzonej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2023 r. Muzeum Narodowe we Wrocławiu otrzymało ofertę zakupu do zbiorów alabastrowej, manierystycznej rzeźby. Po przeprowadzaniu szczegółowych badań dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr ustalił, że jest to poszukiwana personifikacja Wiary z epitafium w kościele pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. W wyniku rozmów z resortem kultury dotychczasowa posiadaczka obiektu zdecydowała się zwrócić figurę Skarbowi Państwa.

Badania proweniencyjne zbiorów wrocławskich, prowadzone przez pracowników muzeum we współpracy z resortem kultury, doprowadziły do odzyskania już niejednego zabytku utraconego w wyniku II wojny światowej lub powojennych kradzieży – powiedziała Hanna Wróblewska, minister kultury i dziedzictwa narodowego. - To dzięki naszej wspólnej pracy udało nam się w ostatnich latach odzyskać takie dzieła sztuki jak „Opłakiwanie Chrystusa” z warsztatu Lucasa Cranacha starszego, „Via Cassia koło Rzymu” Oswalda Achenbacha, „Św. Iwo wspomaga biednych” Jacoba Jordaensa czy „Historia Apolla i Dafne” Abrahama Bloemaerta. Odzyskanie rzeźby przedstawiającej personifikację Wiary to nasz kolejny wspólny sukces.

Ta kobieca, alabastrowa figura to dzieło doprawy wyjątkowe, o autorstwo którego mamy prawo posądzać albo jeszcze samego Gerharda Hendrika (1559–1615), najwybitniejszego rzeźbiarza Wrocławia czasów przełomu XVI i XVII w., albo jego bardzo utalentowanego ucznia – mówi Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr.

Jedna z najzasobniejszych w dzieła sztuki świątynia Wrocławia – kościół św. Marii Magdaleny – część swoich bezcennych skarbów artystycznych ocaliła dzięki ich wojennej ewakuacji, ale też przez długie powojenne dziesięciolecia była miejscem, z którego bezprawnie wynoszono (czytaj: kradziono) cenne zabytki.

Cieszę się bardzo, że kolejny cenny fragment spuścizny artystycznej tej jakże ważnej dla Wrocławia świątyni – alabastrowa figura Wiary z epitafium Anfangów – został odnaleziony i pozostaje w bezpiecznych zbiorach publicznych. - dodał dyrektor.